Makadamové orechy: vlastnosti a výhody

Pod pojmom orechy si zvykneme predstaviť mandle, vlašské orechy, arašidy či kešu, ale z Austrálie a Havaja k nám prichádzajú aj orechy makadamové, ktoré obsahujú množstvo cenných látok, najmä lipidov, vitamínov (hlavne A a B), železa, mangánu a iných živín. Lipidová zložka je bohatá na „zdravé tuky“, mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré pomáhajú udržiavať optimálnu hladinu cholesterolu a znižujú prebytok triglyceridov. Preukázaná bola tiež „kardioprotektívna“ funkcia; jedna americká štúdia dokázala výrazný pokles markerov súvisiacich s kardiovaskulárnymi rizikovými faktormi, typickými pre „klasickú americkú stravu“.

Makadamové orechy tiež obsahujú kyselinu palmitolejovú (ktorá zvyšuje schopnosť metabolizovať tuk), lignany, amylopektín a celulózu, ktorá napomáha pocitu sýtosti a spomaľuje proces trávenia.

Dokázateľne potláčajú metabolický syndróm. Oproti ostatným druhom sušených plodov majú nižší obsah (0,36g) tzv. pro-zápalových látok: omega 6 verzus omega 3 – napr. pekanové orechy 3,7g omega 6 na 100 g, mandle 3,4g, kešu 2,2g…