Sol - sodik

Soľ

Sodík, alebo soľ, je základný minerál, ktorý sa nachádza vo všetkých bunkách ľudského tela, najmä v extracelulárnych a vaskulárnych tekutinách (pH krvi), vo vnútri tepien, žíl a kapilár, v črevných tekutinách a na povrchu buniek. Zhruba 50 % celkového množstva soli sa nachádza v kostiach.

Na čo slúži?

Tento veľmi dôležitý minerál spolu s draslíkom reguluje pomer kyslých a zásaditých látok v krvi a pomáha koordinovať rovnováhu vody v tele, t.j. distribuuje tekutiny medzi vonkajšou a vnútornou časťou membrán buniek. Sodík a draslík tiež zohrávajú dôležitú úlohu pri sťahovaní a expanzii svalov, ako aj pri stimulácii nervov.

Ďalšou zásadnou funkciou sodíka je zabezpečovať, aby boli ostatné minerály rozpustné v krvi, a nevytvárali nebezpečné usadeniny.

Sodík aj chlór chránia krv a lymfatický systém, podieľajú sa na preprave kyslíka, pomáhajú vylučovať anhydrit z tela a uľahčovať trávenie, čím pomáhajú produkovať kyselinu chlorovodíkovú v žalúdku.

Výskyt

Sodík je prítomný takmer vo všetkých potravinách, najmä však v chloride sodnom (čo je odborný názov kuchynskej soli). Naše telo absorbuje 2,4 g sodíka na každých 6 g soli, ktorú prijmeme v potrave.

Potraviny živočíšneho pôvodu obsahujú viac soli ako potraviny rastlinné. Priemyselné výrobky môžu niekedy (rozumej pri ich častej konzumácii) obsahovať až nezdravé množstvo soli, preto je potrebné vždy si pozorne prečítať etiketu.

Ktoré potraviny obsahujú najviac soli?

  • morské plody
  • mlieko
  • minerálna voda
  • hydina a mäso
  • morské riasy (riasa kelp je vynikajúcim zdrojom sodíka!)
  • sójová omáčka
  • glutaman sodný
  • jedlá sóda
  • prášok do pečiva
  • koreniny a iné prísady

Cesta soli v tele

Po požití sa sodík rýchlo vstrebáva do tenkého čreva a žalúdka, z ktorých sa krvou prenáša do obličiek, kde sa filtruje a následne vracia späť do krvi, podľa aktuálnych potrieb organizmu.

Spracovanie minerálov vyžaduje veľa energie. Prebytok sodíka, zvyčajne 90 – 95% z celkového množstva, sa vylúči v moči. Absorpcia a vylučovanie sodíka priamo súvisí s množstvom prijatej vody: čím viac pijeme, tým viac sodíka potrebujeme.

Úbytky vody cez pokožku a pľúca sa pohybujú v rozsahu 500 až 800 mililitrov za deň a v 75 % tohto množstva sa nenachádzajú elektrolyty. Cvičením a vlhkosťou sa eliminuje 46 až 92 mg denne. Pot obsahuje jeden gram sodíka na liter.

Nadmerné používanie soli v kuchyni môže brániť správnej absorpcii a využitiu živín z jedla, najmä v prípade potravín na báze bielkovín; zvracanie, hnačka alebo nadmerné potenie môže spôsobiť prudký pokles sodíka, takže je vhodné užívať výživové doplnky, aby sa zabránilo jeho nedostatku. Miera tohto minerálu, ktorý skončí v moči, závisí od jeho prijatého množstva v strave; v krvi sa ho zvyčajne nachádza od 310 do 333 mg na 100 mililitrov.

Koľko sodíka prijímať?

Neexistujú žiadne odporúčané dávky, ale vo všeobecnosti je priemerný príjem sodíka vždy vyšší ako jeho denná potreba. Malo by ísť o 1 gramu soli na každý 1 liter prijatej vody. Pre jednotlivé vekové kategórie by to malo platiť nasledovne:

  • dospelý jedinec – 1,1 až 3,3 g
  • 10 až 18 rokov – 500 mg
  • 6 až 9 rokov – 400 mg
  • 2 až 5 rokov – 300 mg
  • od 1 roka – 225 mg
  • od 6 mesiacov do 1 roka – 200 mg
  • do 6 mesiacov – 120 mg

Čo ak to s ním preháňate?

Nadmerné dávky sodíka môžu spôsobiť nedostatok draslíka, t.j. jeho vylučovanie močom. V takom prípade je vhodné užívať výživové doplnky s obsahom draslíka.

Nadbytok sodíka môže na druhej strane spôsobovať zadržiavanie vody, závraty, opuchy tváre či dolných končatín. Obzvlášť citliví ľudia môžu zažívať hypertenziu; redukovať tento stav možno znížením množstva soli a užívaním doplnkov s draslíkom.

Nižšia spotreba sodíka počas života môže pomôcť predchádzať srdcovému infarktu, ale aj tu je potrebné udržiavať rovnováhu s hodnotami draslíka.

Nadmerné množstvá chloridu sodného v jedálničku prispievajú k nárastu rizika vzniku chorôb pečene, srdca a obličiek.

Najjednoduchší spôsob, ako znížiť príjem sodíka, je jedlá nesoliť, ale používať rôzne bylinky a koreniny.

Symptómy a prejavy pri nedostatku sodíka

Nedostatky sú veľmi zriedkavé, pretože tento minerál sa nachádza takmer vo všetkých potravinách. Iba nedostatočný príjem potravy, nadmerné zvracanie, hnačky či potenie ho môžu zapríčiniť.

Ak po výraznej strate vody zostane v tele priveľa sodíka, môže dôjsť k intoxikácii, čo niekedy môže viesť až k anorexii, apatii a svalovým kŕčom. V tomto prípade je potrebné najprv prijať dostatok tekutín, pretože bez tekutín sa sodík nemôže vstrebávať. Stratené elektrolyty nahradíte bežnou každodennou stravou.

Nedostatok sodíka môže zapríčiňovať plynatosť, úbytok na váhe, zvracanie, hypoglykémiu, búšenie srdca, svalovú slabosť či kŕče. Môže sa tiež vyskytnúť artritída, reumatizmus a neuralgia, akútna nervová bolesť spôsobená tvorbou kyselín, ktoré sa hromadia v neprítomnosti sodíka.

Priaznivé účinky soli:

  • malé dávky sodíka zvyšujú odolnosť voči kŕčom a úpalu
  • pomáha vápniku zostať v tekutej forme a podporovať tým nervový systém
  • niektoré klinické štúdie ukázali, že strava s nízkym obsahom sodíka pomáha predchádzať vzniku toxémie (bakteriálna otrava), opuchov, proteinúrie (výskyt albumínu v moči), hypertenzie a rozmazaného videnia
Pridať komentár